WOLMED ŁÓDZKIE

Mamy przyjemność poinformować, że Klinika Wolmed wygrała konkurs Narodowego Funduszu Zdrowia i uzyskała kontrakt na prowadzenie Poradni Psychologiczno-Terapeutycznych dla Dzieci i Młodzieży oraz Rodzin w Bełchatowie, Pajęcznie i Radomsku. Nasze placówki oferują bezpłatne wsparcie zespołu psychologów, psychoterapeutów i terapeutów środowiskowych.

Do kogo skierowana jest pomoc?

Poradnia oferuje wsparcie zespołu psychologów i psychoterapeutów dla dzieci i młodzieży (do 18. lub 21 roku życia w przypadku kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej) oraz ich rodziców. By skorzystać z pomocy nie trzeba mieć skierowania, należy być osobą ubezpieczoną. Pomoc jest bezpłatna, ramach NFZ. Opiekę nad pacjentami sprawują psycholodzy, psychoterapeuci oraz terapeuta środowiskowy, a konsultacje udzielane są bezpośrednio w poradniach oraz w formie tele- i videoporad.

Oferta poradni skierowana jest do dzieci i młodzieży, które nie wymagają interwencji psychiatry, a:

  • odczuwają lęk, niepokój związany z obecną sytuacją związaną z COVID-19, wprowadzeniem nauki zdalnej, niepewnością związaną z egzaminem ośmioklasisty czy egzaminem maturalnym

  • mają problemy emocjonalne i zachowania

  • mają trudności w kontaktach społecznych, kontaktach z rówieśnikami

  • doświadczają sytuacji kryzysowych, problemów rodzinnych

  • doświadczają zaburzeń lękowych, depresyjnych, adaptacyjnych

  • cierpią z powodu zaburzeń odżywiania, objawów psychosomatycznych

  • są ofiarami przemocy psychicznej, fizycznej, seksualnej

  • przejawiają symptomy uzależnienia od ekranów

W poradniach świadczone są następujące usługi:

  • porada psychologiczna diagnostyczna

  • porada psychologiczna

  • sesja psychoterapii indywidualnej

  • sesja psychoterapii rodzinnej

  • sesja psychoterapii grupowej

  • sesja wsparcia psychospołecznego

  • wizyta, porada domowa lub środowiskowa

Rejestracja w poradniach jest czynna:
poniedziałek godz. 10.00-18.00
wtorek – piątek godz. 8.00-15.00

Zapisy przyjmowane są osobiście lub telefonicznie:

Radomsko, ul. Kraszewskiego 4, tel. 695 386 820

Bełchatów, ul. Opalowa 9, tel. 44 633 78 99 lub 721 022 622

Pajęczno (wkrótce otwarcie)

 

Używanie szkodliwe / uzależnienie od komputera

  • Wraz z postępem technicznym, coraz więcej użytkowników komputerów ma dostęp do Internetu. Coraz młodsze osoby spędzają przed komputerem coraz więcej czasu. Surfowanie po sieci może stać się tak pasjonującym zajęciem, że odsuwane zostają na bok – szkoła, rodzina i znajomi. W sieci można bowiem znaleźć wiele interesujących informacji oraz przyjaciół, z którymi można komunikować się przy pomocy klawiatury. Młodzież nie tylko korzysta z komputera, aby uzyskać wiedzę, nowe informacje i korzystać z komunikatorów, ale coraz więcej czasu spędza przy różnego rodzaju grach komputerowych. Traktując je jako atrakcyjny sposób spędzania czasu, jednocześnie używane są w celu nagradzania siebie, odprężenia się, odreagowania czy ucieczki od codzienności.

  • Gdy pojawia się w komputer, młody człowiek coraz więcej czasu spędza w domu, zamknięty w pokoju z wirtualnym światem. Rodzice na początku są zadowoleni, dziecko jest w domu, zajmuje się samo sobą, nie ma dyskusji na temat późnych powrotów do domu: gdzie był i z kim? Wszyscy są zadowoleni, młody człowiek jest pozytywnie zainteresowany techniką i światem. Pierwsze odpadają zajęcia dodatkowe, obowiązki domowe, potem dalsi koledzy i koleżanki, zawęża się krąg znajomych i tematów do rozmów. Wszystko dzieje się w sieci. Rzeczywistość jest mniej interesująca niż świat wirtualny. W końcu pojawiają się kłopoty w szkole, na uczelni. Je, rozmawia, zasypia i budzi się przy komputerze. Z czasem ta pasja staje się jedną z niewielu czynności, których chce doświadczać.

  • Według opinii psychiatrów amerykańskich uzależnienie od internetu dotyczy ponad 20% użytkowników.

  • Osoby uzależnione i zagrożone uzależnieniem to głównie młodzi ludzie w wieku 16-25 lat spędzający w sieci powyżej 20. godzin tygodniowo.

  • Ważne jest nie tylko, ile czasu młody człowiek spędza przed komputerem, ale także to, co robi w sieci.

  • Zbyt długie przesiadywanie przed komputerem ma niekorzystny wpływ na układ nerwowy. Może pojawiać się rozdrażnienie, złość, zwiększona pobudliwość, kłopoty z koncentracją uwagi, brak łaknienia, wahania nastroju.

Z badań przeprowadzonych przez Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne wynika, że ok. 30% osób korzystających z Internetu traktuje go jako sposób na ucieczkę od rzeczywistości, co prowadzi u osób uzależnionych do izolacji społecznej.

Nadużywanie komputera – na co zwracać uwagę

  • Nastolatek nie wychodzi ze swojego pokoju. Wyraźny spadek aktywności.

  • Nie ma ochoty na kino, teatr, spotkanie ze znajomymi. Zapomina o hobby, które wcześniej miał, rezygnuje z zajęć dodatkowych, przestaje spotykać się ze znajomymi.

  • Nie chce spędzać czasu z rodziną, nie chce jeść wspólnie z bliskimi posiłków, zabiera je do swojego pokoju, je sam, bo szkoda każdej chwili bez komputera.

  • Zaczyna mieć kłopoty w szkole. Zbyt późno kładzie się spać, wstaje niewyspany, zaniedbuje lekcje, spóźnia się, przestaje chodzić do szkoły.

  • Zaburzony rytm dobowy.

  • Pogorszenie samopoczucia fizycznego. Skarży się na bóle brzucha, kręgosłupa, głowy. To wynik braku ruchu i trwania w pozycji siedzącej przez wiele godzin. Do tego dochodzą: spadek odporności i częste przeziębienia. To wynik braku odpowiedniego odżywiania się, przebywania na świeżym powietrzu oraz braku ruchu.

  • Pojawiają się zaburzenia nastroju – na zmianę występują: smutek i apatia, to znów okresy euforii.

  • Na próbę ograniczenia czasu przed komputerem, dziecko reaguje agresją.

  • Pracując z młodym człowiekiem, używanie szkodliwe komputera zazwyczaj rozumiemy jako objaw tego co się dzieje w nim lub systemie zewnętrznym (rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza), czasami jednak, problem jest na tyle intensywny, że zaczyna być czynnikiem dominującym, organizującym funkcjonowanie adolescenta.

  • Dlatego tak ważne jest aby włączyć do pracy całą rodzinę, cała rodzina ponosi konsekwencje takiej sytuacji , powinni posiadać wiedzę jak najlepiej poradzić sobie z tym problemem.

  • Naturalną rzeczą jest bunt adolescenta, jego chęć decydowania o sobie, dążenie do samodzielności i niezależności, ważne jest znalezienie granicy pomiędzy tym co konstruktywne prowadzące do zdrowej separacji , a tym co destrukcyjne, blokujące rozwój oraz dojrzewanie emocjonalne.

W ramach realizacji całościowego programu profilaktyczno-terapeutycznego dla młodzieży używającej szkodliwie/uzależnionej od komputera prowadzimy:

  • Konsultacje psychologiczne

  • Diagnozę psychologiczną

  • Terapię indywidualną

  • Terapie rodzinną

  • Treningi umiejętności psychospołecznych zawierające wiedzę na temat uzależnienia i współuzależnienia