Wolmed

JAKIE DZIAŁANIA MOGĄ CHRONIĆ PRZED DEPRESJĄ?

Czy wiesz, że istnieją naturalne sposoby na zwiększenie w organizmie hormonów, odpowiedzialnych za nasz dobry nastrój, motywację i poczucie zadowolenia? Sprawdź, jak łatwo można w naturalny sposób podnieść stężenie dopaminy, bo właśnie o niej mowa i tym samym nie dać się depresji.

img1

Odpowiednio zbilansowana dieta

Podczas spożywania posiłku, który wyjątkowo nam smakuje, stężenie dopaminy może zwiększyć się nawet o 50%. W diecie powinny znaleźć się warzywa i owoce, bogate w przeciwutleniacze (truskawki, jabłka, awokado); naturalne pochodne dopaminy znajdują się w bananach; należy unikać potraw ciężkostrawnych i mających dużo cukru.

Aktywny wypoczynek

Ruch na łonie natury potrafi zwiększyć stężenie dopaminy nawet do 100%. Jest naturalnym bodźcem, który motywuje nasz mózg do aktywności. Udowodniono, że osoby ćwiczące regularnie, codziennie przez około 30 minut zwłaszcza na świeżym powietrzu, są mniej narażone na depresję.

img2

Spotkania z przyjaciółmi, bliskimi

Przebywanie czy sama rozmowa z osobami, które lubimy, sprawiają, że czujemy się szczęśliwi i zadowoleni; jeśli w dodatku spotkania odbywają się na łonie natury, wówczas stężenie dopaminy może wzrosnąć nawet do 200%!

Dobry sen

Badania wskazują, że brak snu lub jego nieodpowiedni wymiar mogą powodować depresję czy zaburzenia psychiczne. Osoba niewyspana ma problemy z koncentracją, jest rozdrażniona. Nieprzespanie nawet jednej nocy zmniejsza też odporność organizmu. Dlatego tak ważne jest zapewnienie odpowiedniej higieny snu (sen od 7 do 9 godzin, odpowiednia temperatura otoczenia).

img3

Muzyka

Udowodniono, że podczas słuchania ulubionej muzyki nasz mózg uwalnia dopaminę, odczuwamy wtedy przyjemność. Według badań to muzyka klasyczna, relaksacyjna ma najlepszy wpływ na nasz dobry nastrój i samopoczucie. Każdy zresztą jej gatunek może dobrać sam – ważne, by była to jego ulubiona muzyka.

Niski poziom dopaminy może powodować gorszy nastrój, spadek koncentracji, brak motywacji do działania, apatię. Łatwiej wtedy popaść w stany depresyjne. Niemniej należy pamiętać, że nadmiar dopaminy również może zaszkodzić. Jej zbyt wysokie stężenie może prowadzić do intensyfikacji przeżyć, a co za tym idzie do powstawania zaburzeń oraz uzależnień. Dlatego najlepiej znaleźć złoty środek i utrzymać prawidłowy poziom dopaminy w organizmie.