Wolmed

NOWOCZESNA CHOROBA

Kiedy w roku 1952 pracownik uniwersytetu w Cambridge, Alexander Sandy Douglas stworzył pionierską wersję gry komputerowej, a mianowicie adaptację zabawy w kółko, krzyżyk, nikomu nie przeszło przez myśl, jaką skalę osiągnie ta dziedzina rozrywki. Co więcej, nikt wtedy nie przypuszczał, że, tak pożądany rozwój technologiczny w tej dziedzinie, przyczyni się do powstania nowej choroby cywilizacyjnej.
Dziś wiemy, że Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), zaliczyła uzależnienie od gier komputerowych do międzynarodowej listy chorób. Problem zatem jest na tyle poważny, że, zarówno medycyna, oświata, jak i całe społeczeństwo powinno zaangażować się w zapobieganie, diagnozowanie i leczenie osób dotkniętych tym „nowoczesnym nałogiem”.

MAGICZNY ŚWIAT GIER

Gry komputerowe to bardzo wciągająca rozrywka. Są dzisiaj dostępne, niemalże na każdym kroku. Nie musimy przecież nosić ze sobą komputera, gdyż możemy w nie grać na naszych telefonach i tabletach. Bardzo kusząca jest też różnorodna oferta tych gier. Istnieją gry zręcznościowe, strategiczne, logiczne, przygodowe, sportowe, edukacyjne, symulacyjne, czy też fabularne. Niektóre z nich możemy pobrać za darmo na nasze urządzenia i korzystać z nich nawet, gdy nie mamy dostępu do Internetu. Inne wymagają dostępu do sieci i umożliwiają uczestniczenie w grze nawet tysiącom graczy jednocześnie.2Producenci gier prześcigają się w wymyślaniu atrakcyjnej grafiki, zaskakującej fabuły i niezliczonych dodatków, mając na celu przyciągnięcie jak największej liczby użytkowników oraz wydłużenie czasu poświęcanego na grę przez tychże użytkowników.
Wiele gier, zwłaszcza fabularnych cechuje niezwykły realizm wirtualnego świata, oraz stwarza możliwość wcielania się w różne postaci, a nawet kreowania ich osobowości. Będąc taką wirtualną osobą możemy zobaczyć miejsca i przeżyć przygody, o jakich normalnie byśmy nawet nie śnili. Możemy być, kim zechcemy.
Gry prowadzone w sieci, budują wokół gracza społeczność, w której nawiązują się rozmaite interakcje, począwszy od rywalizacji, poprzez współpracę, aż po wirtualne przyjaźnie.

3KAŻDY MEDAL MA DWIE STRONY

Oczywiście umiarkowane korzystanie z rozrywki w postaci gier komputerowych, może być bardzo pożyteczne.
Gry edukacyjne mogą być pomocne w usprawnianiu spostrzegawczości, zręczności manualnej, rozwijają wyobraźnię przestrzenną, a nawet kształtują zachowania społeczne. Gry zręcznościowe poprawiają refleks i koncentrację.
Z przeprowadzanych badań wynika nawet, że budowa mózgu zmienia się pod wpływem grania. U graczy stwierdzono lepiej rozwinięte połączenia nerwowe w obszarach odpowiedzialnych za zdolności wzrokowe i przestrzenne.
To, jakie zdolności rozwiniemy, zależy w dużej mierze od rodzaju gry i czasu, jaki jej poświęcimy. Istotny jest też wiek gracza, gdyż wiele gier przeznaczonych dla graczy dorosłych, może wpłynąć bardzo szkodliwie na rozwój dziecka.
Stare powiedzenie „każdy medal ma dwie strony” jest niezwykle trafne w rozważaniu, czy gry komputerowe są pożyteczne, czy to samo zło.

* Powyższa porada jest sugestią i nie zastępuje wizyty u specjalisty. W przypadku problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem